Goed kijken aan ‘de voorkant’ wat nodig is
“Is specialistische ondersteuning nodig, dan komt een kind met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) naar onze Widdonckschool in Heibloem”, legt directeur Roel Schreurs uit. “In de praktijk kennen we nu eigenlijk geen combinatie-arrangementen, terwijl dat misschien best goed kan werken.”
Ook de TLV-termijn werkt niet altijd mee, vult Erik Wissink van het samenwerkingsverband aan. “Een TLV wordt voor twee jaar afgegeven. Dat stimuleert niet perse om eerder gericht te gaan kijken of een ander lichter ondersteuningsaanbod ook passend kan zijn.”
Het aantal terugplaatsingen van speciaal naar regulier is in het samenwerkingsverband klein, terwijl daar dus mogelijk wel kansen liggen om een kind thuisnabij passend onderwijs te kunnen bieden. Kinderen stromen soms al vanaf de voorschool door naar speciaal onderwijs en blijven daar hun hele basisschooltijd. De vraag is of dat altijd nodig is.
“Voor ouders is het vaak een heel proces om te accepteren dat hun kind is aangewezen op het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs”, weet locatiecoördinator van de Widdonckschool Maartje Wonders. Zij is projectleider van de nieuwe pilot. “Als het daar dan goed blijkt te gaan met hun kind, willen zij dat graag zo houden.”
Een andere tendens in het samenwerkingsverband: het speciaal basisonderwijs groeit en heeft steeds meer leerlingen in huis met een complexere ondersteuningsvraag, die misschien juist beter zouden gedijen in het speciaal onderwijs.
Al met al voldoende redenen om vooral aan de ‘voorkant’ heel goed te kijken welke onderwijsondersteuning het best passend is voor een kind – en hoe dat zo thuisnabij mogelijk kan. “Je wilt toch het liefst dat een kind in zijn eigen omgeving naar school kan, daar opgroeit en met vriendjes kan spelen als dat kan”, onderstreept Roel Schreurs. “Via deze pilot willen we dit thuisnabij onderwijs optimaal ondersteunen.”